SIA Glass i samarbete med IHM Business School: Miljonsatsning i SIA Säljakademi

Hur mycket mer gräddglass kan SIA Glass sälja? Ja, det beror på vad konsumenten vill ha och hur väl man förstår sig på butiksägaren och handeln. Nu startar ett två år långt träningsprogram för samtliga säljare på SIA Glass, specialkomponerad av IHM Business School i Göteborg. – Det är en miljoninvestering som vi gör i vår personal. En ovanlig och stor satsning, det vet vi om. Men vi kommer att komma närmare marknaden, verkligheten och glassälskarna, säger Stefan Carlsson som är marknadschef på SIA Glass.

Unik utbildningsinsats

SIA Glass gjorde sitt bästa år någonsin och ökade sin totala försäljning med 14,2% under 2015. Under året investerade man även 50 miljoner i en helt ny produktionslinje. Nu fortsätter företaget sin storsatsning. I januari drar en kraftfull utbildningsinsats igång i samarbete med IHM Business School.

– I normalfallet utbildar vi ett fåtal utvalda personer i en säljorganisation under ungefär 6-8 månader. SIA Glass samtliga säljare, 23 personer, och regionchefer kommer att diplomeras efter två år i ett specialprogram. Det är unikt med en så långsiktig och omfattande utbildning. Det blir speciellt för oss också, säger Anders Börjesson som är projektledare på IHM Business School.

Allt handlar inte om avslut

SIA Säljakademi är en investering i miljonklassen, men kommer inte enbart att handla om argumentation och avslut, utan tar ett stort steg ut i verkligheten.

– Vi kommer att sätta handlaren på heta stolen och ta ett större grepp för att få en fördjupad förståelse för marknaden, ekonomin, konsumenternas krav, den snabbrörliga omvärlden och ett helt nytt kommunikationslandskap. För oss på SIA Glass är det önskvärt att hela säljorganisationen har samma horisont, säger Stefan Carlsson som är marknadschef. Vårt mål är bland annat att öka omsättningen med 50 procent inom fem år. 

Dela

Senaste berättelserna

Website preview
Julens glassigaste nyhet: Tomteglassen blir en Glassbåt! 
SIA Glass presenterar stolt årets Tomteglass: en nostalgitripp i flerpack – Glassbåt Polkagris! 
press.siaglass.se
Website preview
Svensk sommar på sked – SIA Glass lanserar Skogsbär i familjestorlek  
Med kärlek till smak, kvalitet och svenska råvaror lanserar SIA Glass en ny familjefavorit: Skogsbär – en krämig gräddglass med smak av hallon, blåbär och jordgubbar från den svenska naturen. 
press.siaglass.se
Website preview
Bertegruppen förvärvar Hafi
Förvärvet är en del av Bertegruppens långsiktiga strategi att utveckla hållbar livsmedelsproduktion i Halland. "Hafi delar våra värderingar om familjeanda, långsiktighet och svensk produktion och därför känns det helt rätt att de blir en del av koncernens fortsatta tillväxtresa", Lovisa Stenström, VD för Bertegruppen.
press.siaglass.se

Få uppdateringar i din brevlåda

Genom att klicka på "Prenumerera" bekräftar jag att jag har läst och samtycker till Integritetspolicy.