SIA Glass bjussar på årets 5 största glasstrender

Norrland älskar marängsviss, skåningar vill ha punschrussin och veganglass går hem i studentstäder! Nu är färska rapporten Glasstrender 2022 här – med trender och statistik kring de 85 miljoner frusna litrar i dagligvaruhandeln som konsumerats i landet senaste året.
 Tydligt är att glassen helst ska vara svenskproducerad med schysst innehåll, framkalla nostalgiska minnen, men också ge sinnlig njutning i oroliga tider, säger Dan Bengtsson, marknadschef på SIA Glass.

De fem storsäljande smakerna från SIA Glass är i tur och ordning: 1. Vanilj, 2. Glassbåtar, 3. Kladdkaka, 4. Choklad och 5. ApelsinChoklad enligt dagligvaruhandelns försäljningsstatistik från Nielsen (januari-december 2021).

Vissa smaker och kategorier sticker ut i olika delar av landet - även om de volymmässigt inte är de bäst säljande smakerna - genom att vara lite extra populära i olika delar av landet. I Norrland sticker Marängswiss ut som en smakfavorit medan Punschrussin utmärker sig i landets sydligaste delar. Veganglass har en starkare profil kring studentstäderna. ApelsinChoklad har sitt starkaste fäste i Västra Götaland och i Västra Svealand är man lite extra glada i glassbåtar.

Det, och mycket mer redovisas i Glasstrender 2022 – en glassrapport från SIA Glass. Förutom att berätta om vilka glassmaker som går hem i olika delar av landet, presenteras givetvis också årets glasstrender:

Årets 5 glasstrender:

1. Nostalgi skapar trygghet
En längtan efter bekanta smaker, texturer och ingredienser med en ljuvt nostalgisk ton som knyter an till goda minnen.

2. Svensk glass – ja tack
Under pandemin blev det allt tydligare, vårt behov av trygghet manifesterades i ett uppsving för svenska och lokala livsmedel och smaker vi känner igen.

3. Innehåll spelar roll
Naturligt och funktionellt som associerar till sund livsstil har på allvar slagit igenom även för en njutningsprodukt som glass.

4. Lokalt och schysst producerat
God djurhållning, minimerad energiåtergång, råvaror som är lokalt säsonganpassade, har lågt klimatavtryck – den moderna konsumenten vill veta att allt står rätt till.

5. Njutning ger tröst
Vi värdesätter njutning, men gärna av lite mer raffinerad karaktär, därför har unika smaker, texturer och även utseendet blivit allt viktigare för en njutningsprodukt som glass.

Dan Bengtsson, marknadschef SIA Glass sammanfattar innehållet i spaningarna från Glasstrender 2022:
– Tydligt är att glassen helst ska vara svenskproducerad med schysst innehåll, framkalla nostalgiska minnen, men också skänka njutning i oroliga tider.

Hela rapporten ”Glasstrender 2022 – En rapport från SIA Glass” finns nedladdningsbar och bjuder även på ”Tio i topp bäst säljande kulglass” och ”Fem i topp bäst säljande glassmaker”.

Dela

Senaste berättelserna

Website preview
Julens glassigaste nyhet: Tomteglassen blir en Glassbåt! 
SIA Glass presenterar stolt årets Tomteglass: en nostalgitripp i flerpack – Glassbåt Polkagris! 
press.siaglass.se
Website preview
Svensk sommar på sked – SIA Glass lanserar Skogsbär i familjestorlek  
Med kärlek till smak, kvalitet och svenska råvaror lanserar SIA Glass en ny familjefavorit: Skogsbär – en krämig gräddglass med smak av hallon, blåbär och jordgubbar från den svenska naturen. 
press.siaglass.se
Website preview
Bertegruppen förvärvar Hafi
Förvärvet är en del av Bertegruppens långsiktiga strategi att utveckla hållbar livsmedelsproduktion i Halland. "Hafi delar våra värderingar om familjeanda, långsiktighet och svensk produktion och därför känns det helt rätt att de blir en del av koncernens fortsatta tillväxtresa", Lovisa Stenström, VD för Bertegruppen.
press.siaglass.se

Få uppdateringar i din brevlåda

Genom att klicka på "Prenumerera" bekräftar jag att jag har läst och samtycker till Integritetspolicy.