Glassbåtstillverkning hos SIA Glass i Slöinge

Rekordår för glassbranschen i skuggan av pandemin

Glassmarknaden växte med nära nio procent under pandemiåret 2020 och årets storsäljare blev den svenska klassikern glassbåten. Det visar försäljningsstatistik över glassåret som gått från Nielsen.

– Vi har sålt nära 14 miljoner glassbåtar och det är troligen en coronaeffekt – folk har stannat hemma mer än vanligt och det märks på glassätandet, säger Dan Bengtsson, marknadschef SIA Glass.

Trots pandemin har glassmarknaden ökat volymmässigt med nära nio procent under föregående år. Tittar man på de tre stora aktörerna är volymökningen för SIA Glass 10,9 procent, följt av Triumf Glass 9,8 procent och GB Glace 8,5 procent. Allt enligt färsk försäljningsstatistik från Nielsen.

– Under pandemin har människor varit hemma i större utsträckning, såväl semestertider som till vardags, och det tycks ha påverkat glasskonsumtionen, säger Dan Bengtsson, marknadschef SIA Glass.

Storsäljaren under 2020 är en svensk klassiker – glassbåten.

– Vi har under året sålt nära 14 miljoner glassbåtar i butik. Glassbåten är en SIA Glass-klassiker som hängt med ända sedan 1960-talet. Jag tror att många människor under pandemiåret värnat det trygga och välbekanta, och gjort aktiva val att handla svenska livsmedel, alla våra produkter produceras ju i Sverige, säger Dan Bengtsson.

Det finns fler tecken på att coronasmittan fått svensken att äta mer glass:

– Vi har sett en jätteökning av vad vi i branschen kallar flerpack, alltså en box med flera glassar, och det tror vi med all säkerhet är en effekt av pandemin. Vi har själva ökat mest av samtliga aktörer, vi växte med över 26 procent på flerpack under året, säger Dan Bengtsson.

Årets raket bland smakerna är KolaHavssalt i halvlitersförpackning – den ökade med hela 25 procent under året. Ohotad i topp när det gäller glassmaker är annars som vanligt en stabil klassiker – gräddglass vanilj, som utgör cirka en tredjedel av all SIA Glass försäljning.

Här är några intressanta geografiska skillnader när det gäller glassförsäljningen för SIA Glass:

* I Norrland äter man mer saltkakrits och laktosfri glass än i övriga Sverige.

* Veganglass är som allra mest populärt i Uppsalaregionen, följt av Stockholmsregionen.

* Hasselnöt är mest populärt i Södra Götaland.

* Årets smakraket KolaHavssalt säljer som allra bäst i Östra Götaland.

* Sorbet äts i mycket högre utsträckning av stockholmare.

* Vanilj i stora förpackningar äts det allra mest av i Västra Götaland.

* Den storsäljande glassbåten äts allra mest av boende i Västra Svealand.

– Glassmaken kan absolut skilja sig åt lite i landet. Laktosfritt går bäst i norr, veganglass säljer vi mest av i och kring studentstäderna och vanilj är mycket mer populärt i södra delarna av landet, säger Dan Bengtsson.

För mer information, kontakta:

Dan Bengtsson, marknadschef SIA Glass , tel 0346-71 51 65

Dela

Senaste berättelserna

Website preview
Julens glassigaste nyhet: Tomteglassen blir en Glassbåt! 
SIA Glass presenterar stolt årets Tomteglass: en nostalgitripp i flerpack – Glassbåt Polkagris! 
press.siaglass.se
Website preview
Svensk sommar på sked – SIA Glass lanserar Skogsbär i familjestorlek  
Med kärlek till smak, kvalitet och svenska råvaror lanserar SIA Glass en ny familjefavorit: Skogsbär – en krämig gräddglass med smak av hallon, blåbär och jordgubbar från den svenska naturen. 
press.siaglass.se
Website preview
Bertegruppen förvärvar Hafi
Förvärvet är en del av Bertegruppens långsiktiga strategi att utveckla hållbar livsmedelsproduktion i Halland. "Hafi delar våra värderingar om familjeanda, långsiktighet och svensk produktion och därför känns det helt rätt att de blir en del av koncernens fortsatta tillväxtresa", Lovisa Stenström, VD för Bertegruppen.
press.siaglass.se

Få uppdateringar i din brevlåda

Genom att klicka på "Prenumerera" bekräftar jag att jag har läst och samtycker till Integritetspolicy.