SIA Glass Sommarkampanj 2022

Glassbåten prisad internationellt

SIA Glass har vunnit ett prestigefyllt internationellt branschpris.
Enligt The International Ice Cream Consortium var bolagets kampanj för Sommarglassbåten årets bästa marknadskampanj.
Det är både hedersamt och roligt att något så unikt svenskt kan vinna fina priser ute i världen, säger SIA Glass marknadschef Dan Bengtsson.

Varje år håller The International Ice Cream Consortium (IICC) konferens för sina medlemmar, tretton stora men oberoende glasstillverkare från Europa, Mellanöstern, Amerika och Asien som tillsammans är topp 3 i storlek sett till hela den globala glassmarknaden.

SIA Glass röstades i år fram som nummer ett i kategorin Best Commercial Solution för sitt kampanjupplägg med Årets Sommarglassbåt, som lanserades för första gången i år. Glassbåten är SIA Glass starkaste varumärke sedan 1960-talet, och förra året slogs försäljningsrekord på 16 miljoner sålda glassbåtar i dagligvaruhandeln. Årets Sommarglassbåt är alltså en förädling av den ikoniska favoriten:

– Vi har jobbat länge och målmedvetet med vår glassbåt och vi försöker både förvalta och utveckla det arvet, så det här är ett roligt och hedrande bevis på att vi gör det bra, säger Dan Bengtsson, marknadschef SIA Glass.

Årets Sommarglassbåt, som gjordes i en begränsad upplaga i smaken Hallon & Vit Choklad i år lanserades med en ny Glassbåtskollektion för merch. Sammantaget imponerade hela kampanjupplägget på IICC:s jury, som alltså tilldelade den halländska glassfabriken en guldmedalj.

– Det är kul att något så unikt svenskt kan vinna fina priser ute i världen, det känns väldigt hedersamt och prestigefyllt, säger Dan Bengtsson.

SIA Glass vann även brons i kategorin Bästa Tekniska lösning, för sin härdningstunnel i den kommande fabriken som ska stå klar nästa år.

Det svenska företaget vann även 2019 med Bäst vaniljglass.


Kategorierna som det tävlas i:

Best Ice Cream
Most Innovative Ice Cream
Best Technical Business Solution
Best Commercial Business Solution
Ice Cream Maker of the Year

Fakta/Så gör omröstningen:

Medlemmarna utser sina bästa och mest innovativa nya glassar för att bedömas av sina kamrater på konferensen. Prover presenteras och avsmakas – och medlemmarna röstar på de tre bästa produkterna enligt specifika kriterier (till exempel sensorisk bedömning, visuellt utseende, konceptattraktion, etc).

Samtliga medlemmar i IICC:

Bulla – Australien
Diplom-Is AS - Norge
Chapmans glas - Kanada
LEDO – Kroatien
Grupo Kalise Menorquina SA – Spanien
Farggi – La Menorquina Spanien
SIA Glass – Sverige
IFFCO – Förenade Arabemiratet
Helados Sarita – Guatemala
Sammontana – Italien
Kri Kri – Grekland
Helacor – Argentina
DELIZIA – Bolivia

Dela

Senaste berättelserna

Website preview
Julens glassigaste nyhet: Tomteglassen blir en Glassbåt! 
SIA Glass presenterar stolt årets Tomteglass: en nostalgitripp i flerpack – Glassbåt Polkagris! 
press.siaglass.se
Website preview
Svensk sommar på sked – SIA Glass lanserar Skogsbär i familjestorlek  
Med kärlek till smak, kvalitet och svenska råvaror lanserar SIA Glass en ny familjefavorit: Skogsbär – en krämig gräddglass med smak av hallon, blåbär och jordgubbar från den svenska naturen. 
press.siaglass.se
Website preview
Bertegruppen förvärvar Hafi
Förvärvet är en del av Bertegruppens långsiktiga strategi att utveckla hållbar livsmedelsproduktion i Halland. "Hafi delar våra värderingar om familjeanda, långsiktighet och svensk produktion och därför känns det helt rätt att de blir en del av koncernens fortsatta tillväxtresa", Lovisa Stenström, VD för Bertegruppen.
press.siaglass.se

Få uppdateringar i din brevlåda

Genom att klicka på "Prenumerera" bekräftar jag att jag har läst och samtycker till Integritetspolicy.