Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig – en trend som bekräftas av den kraftiga försäljningsökningen av premiumglass. Allt enligt undersökningar och statistik publicerade i Glassrapporten 2025, framtagen av SIA Glass, glassfabriken i halländska Slöinge som för andra året i rad utsetts till landets godaste glassmärke enligt YouGov.

Den svenska glassmarknaden fortsätter att växa och ökade i värde med 5,8 procent under 2024, vilket innebär att marknaden är värd 4,8 miljarder kronor. Vad som sticker ut försäljningsmässigt är att kategorin premiumglass växer kraftigt. På två år har volymen ökat med hela 17 procent, enligt Nielsens statistik från dagligvaruhandeln.

– Vi ser ett tydligt trendbrott. Efter några tuffa år har konsumenterna blivit mer selektiva i sin konsumtion. Man kanske drar ner på dyrare lyxköp, men fortsätter att köpa glass av hög kvalitet. Det är tydligt att glass är det ultimata unnet – en njutning som alltid har en plats i svenskarnas liv, säger Dan Bengtsson, marknad och innovationschef på SIA Glass.

Detta framgår i Glassrapporten 2025 från SIA Glass, en rapport fylld av försäljningsstatistik från den svenska glassmarknaden, en opinionsundersökning om svenska folkets glassvanor samt en trendspaning inför kommande glassår.

För att få en djupare inblick i svenskarnas relation till glass anlitades undersökningsföretaget YouGov för Glassrapporten 2025:

Glädje (48 procent), belåtenhet (47 procent) och avkoppling (44 procent) är de känslor som svenskar oftast kopplar till glass, enligt undersökningen. På frågan varför man äter glass blir topp tre-listan gott (82 procent), njutning (55 procent) och att unna sig (43 procent).

– ​ ​ ​ ​ ​ ​ Resultatet från den statistiska undersökningen bekräftar att känslor som njutning och unnet är starkt förknippade med glass, säger Dan Bengtsson

Undersökningen visar också att SIA Glass befäster sin position som nummer ett – svenska folket har för andra året i rad utsett SIA Glass till Sveriges godaste glass enligt YouGov.

– Vi ser en fortsatt efterfrågan på kvalitetsglass och vi är stolta över att vara svenskarnas favorit, säger Dan Bengtsson.

Glassrapporten 2025 presenterar också fem glasstrender för det kommande året:

  • Nystalgi – Klassiska smaker med en modern twist.
  • Premium gör comeback – konsumenterna längtar efter mer lyxiga och sofistikerade smaker.
  • Ursprung och autenticitet – Efterfrågan på lokalproducerad och spårbar glass ökar.
  • Njutning som ett aktivt val – Glass konsumeras som en medveten del av livets små glädjestunder.
  • Globala smaker inspirerar – Exotiska smaker från Asien och Latinamerika växer i popularitet.

Mer försäljningsstatistik från det gångna året och hela YouGov-undersökningen 'Svenska folkets glassvanor' finns i Glassrapporten 2025 (bifogad).

Dela

Senaste berättelserna

Website preview
Julens glassigaste nyhet: Tomteglassen blir en Glassbåt! 
SIA Glass presenterar stolt årets Tomteglass: en nostalgitripp i flerpack – Glassbåt Polkagris! 
press.siaglass.se
Website preview
Svensk sommar på sked – SIA Glass lanserar Skogsbär i familjestorlek  
Med kärlek till smak, kvalitet och svenska råvaror lanserar SIA Glass en ny familjefavorit: Skogsbär – en krämig gräddglass med smak av hallon, blåbär och jordgubbar från den svenska naturen. 
press.siaglass.se
Website preview
Bertegruppen förvärvar Hafi
Förvärvet är en del av Bertegruppens långsiktiga strategi att utveckla hållbar livsmedelsproduktion i Halland. "Hafi delar våra värderingar om familjeanda, långsiktighet och svensk produktion och därför känns det helt rätt att de blir en del av koncernens fortsatta tillväxtresa", Lovisa Stenström, VD för Bertegruppen.
press.siaglass.se

Få uppdateringar i din brevlåda

Genom att klicka på "Prenumerera" bekräftar jag att jag har läst och samtycker till Integritetspolicy.